jagmigochmittliv

Direktlänk till inlägg 18 mars 2011

Helande

Av Sara - 18 mars 2011 18:55

Tänkte försöka "teologa" lite:P (gillar att hitta på ord)


Helande.


Vad är att bli helad?


Det är att bli frisk från en sjukdom man har, eller ett tillstånd man är i.


Grunden är :


"16 Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv. 17 Inte sände Gud sin Son till världen för att döma världen utan för att världen skulle bli frälst genom honom. 18 Den som tror på honom blir inte dömd, men den som inte tror är redan dömd, eftersom han inte tror på Guds enfödde Sons namn."


Jesus dog och uppstod för oss, Han tog straffet för våra synder för att vi skulle kunna få ha gemenskap med Gud och bli räddade från den eviga elden.


Jes 53:


"4 Men det var våra sjukdomar han bar, 
våra smärtor tog han på sig, medan vi höll honom för att vara hemsökt, 
slagen av Gud och pinad. 
5 Han var genomborrad för våra överträdelsers skull, 
slagen för våra missgärningars skull. Straffet var lagt på honom för att vi skulle få frid, och genom hans sår är vi helade. "



       



Hur är det då med helande, beror den på vår egna tro eller på Gud enbart?


Om en person är sjuk, kan man be för enbart en del av personens kropp då eller ska man be emot sjukdomen?Min gode vän tänker så och det väckte mitt intresse. Att gå till roten med det som är fel.


Jag har flera sjukdomar, men tänker inte nämna dem offentligt här, och jag har upplevt en frid över att vila i att om jag kommer bli helad så blir jag det. Även om jag inte skulle ha tro för att bli helad själv.


Dvs, jag tror på att Gud KAN hela mig. :)


Jag skulle säga att helandet i sig hänger på Gud. Vår egen tro kan inte bota i sig.


Matt 9:


"20 Och se, en kvinna som hade lidit av blödningar i tolv år närmade sig Jesus bakifrån och rörde vid hörntofsen på hans mantel. 21 Hon tänkte: "Om jag bara får röra vid hans mantel blir jag frisk." 22 Jesus vände sig om, och då han fick se henne, sade han: "Var vid gott mod, min dotter. Din tro har frälst dig." Och från det ögonblicket var kvinnan botad."


Vad betyder tron i det här fallet? Betyder det att hon trodde på att Jesus kunde bota? Och beror det på hennes egna tro att hon blir helad?


Jag har varit i sammanhang där man sagt att blir man inte helad så beror det på att man tror för lite, ber för lite. Det vill jag få bort, och få in i människor att det är Gud som botar.


Nog om detta för nu. Det kommer fler inlägg, men diskutera gärna!

 
 
Ingen bild

A

18 mars 2011 19:54

Ja, det är Gud som botar. Att lita på sin egen tro är att lita på sig själv. Att lita på Gud innebär att man litar på att Gud kan göra allt, men också att man litar på att Gud vet bäst och vi inte förstår allt.

Sara

18 mars 2011 19:59

Ja absolut! Det är viktigt att lita på Gud. Som jag ser det är det att tro också.

 
TBS

TBS

18 mars 2011 19:54

Ser inte hur det skulle ta bort sin egen del vad gäller tro så att det helar.
Det är ju inte att man tror man blir frisk som helar, utan tron på att Gud KOMMER att hela. Dvs.. inte KAN hela.. utan KOMMER att hela.

(Hon tänkte: "Om jag bara får röra vid hans mantel blir jag frisk.")
Som texten beskriver händelsen så är hon övertygad om att om hon bara rör vid Jesus mantel så BLIR hon frisk...

http://theblacksheep.bloggplatsen.se

Sara

18 mars 2011 19:57

Varför gäller inte delen att Gud KAN hela? Det är att tro med.

 
P

P

18 mars 2011 19:57

Jag ser det som att hennes tro på vem Han var, botade henne. När Jesus gick på jorden behövdes miraklen många gånger för att bevisa att Han var Guds son. Jag tror att oerhört många idag blir helade, eller får leva ett gott liv trots sjukdom, när de bär med sig tron och i den bön att Guds vilja skall ske.

Det är bara det att vi kallar det ofta för MEDICINSKA mirakel, VETENSKAPLIGA framsteg. Vem har sagt att Gud inte arbetar även den vägen?

Jag tror på ögonblickliga bönehelanden, men jag tror också att det finns människor som kan be tills knogarna får skavsår mot marken och ögonen gråter sig torra utan att det efterlängtade ingripandet sker.

Med Gud finns alltid en mening. kanske skulle en människa bli högmodig om hon blev botad..? kanske gagnar det henne och änniskor hon får möta bäst, om hon förblir i sin sjukdom och i sitt behov av Gud, hennes ödmjukhet kanske blir större då?

Särskilt om tron stärks, TROTS uteblivna svar.Att ens tro stärks MED bönesvar, är ingen svår match. Det tuffa är att fortsätta förtrösta och tro trots att misären inte lämnar, eller sjukdomen.

Den som är Guds barn måste lita på allt Han har sagt, och Han har också sagt att för den som älskar Honom, blir allt till det bästa.

HUR man ber, spelar ingen roll. HUR stark eller svag tro mätt i människomått spelar ingen roll.
Att man tror spelar roll.

Om helande kommer, är det en välsignelse, men inget kvitto och inget man kan kräva eller ska skuldbelasta folk för om de blir utan, som att de skulle ha fördålog tro, be för kasst etc.

Gud helar vem och var och hur Han vill. Att tro annat gränsar till FAIL.

Det är min övertygelse

http://iluzja.bloggplatsen.se

Sara

18 mars 2011 20:09

Håller med dig helt. När jag började med bloggen hade jag inte tänkt klart, och därför kan det bli flera delar.
Det jag tog upp nu var mer ett helande som kommer på det viset man ser i Bibeln då Jesus botar folk. De blir friska direkt.

Jag tror att helande kan ske på massor med sätt. Gud kan använda läkare, så att man blir frisk genom operationer osv. Gud tänker utanför boxen:)

 
The Black Sheep

The Black Sheep

19 mars 2011 17:05

Sara: "Varför gäller inte delen att Gud KAN hela? Det är att tro med."

Gud kan göra vad som helst, men det betyder inte att man tror han kommer göra vad som helst.

Att be för att man tror att Gud KAN hela ser jag inte som samma som att be i tro om att han KOMMER att hela. Det ena hoppas man på och det andra förväntar man sig.

http://theblacksheep.bloggplatsen.se

Sara

19 mars 2011 18:26

Vem har sagt att den delen inte gäller? Jag har sagt hela tiden att Gud kan hela.
Det finns faktiskt de som säger: Jag tror att Gud KAN hela, och också tror så.

Jag ber oftast" Gud jag ber om ett helande"

 
Ingen bild

A-bela

20 mars 2011 11:20

Gud kan hela, och har helat alla 100% på så vis att i HIMLEN kommer ingen sjukdom att plåga oss mer. Däremot finns inga löften i Skriften om att vi under _jordelivet_ kommer att bli fria från alla sjukdomar. Det står heller inte att Gud aldrig helar någon under dennes jordeliv, så vi gör ju klokt i att fortsätta be och hoppas. Men när vi plågas av sjukdom är det ändå en tröst att veta att Jesus tagit på dig allt och lovat oss total frid i paradiset. "Jag hävdar att den här tidens lidanden väger lätt i jämförelse med den härlighet som kommer att uppenbaras och bli vår."Rom 8:18

 
Ingen bild

A-bela

20 mars 2011 11:21

Rättelse: Jesus tagit på SIG....

 
K

K

21 mars 2011 19:53

A-bela: Det är förvisso sant att det inte finns löften i Bibeln att man här i jordelivet måste bli fri från sjukdom. Men innebär det att Gud inte kan hela människor här i tiden? Jag kan ibland bli illa till mots beträffande begränsningen som man gör från båda sidor av Gud. I karismatiska sammanhang menar man att Gud alltid helar en människa i tiden (eller rättare sagt,man kan höra detta). I somliga andra sammanhang känns det ibland att Gud inte skulle kunna göra det. Utan att på något sätt hävda att du menar det.

Gud är allsmäktig. Han kan göra vilka under Han vill. Han är inte underställd någon slags lag.

Sedan skulle jag vilja reflektera lite beträffande ordet "helande". Innebär helande alltid att en människa blir fri från en sjukdom på ett mirakulöst sätt? Kan det inte vara ett mirakel att en person blir frisk genom medicinska behandlingar också? För att ta ett exempel... Jag kan tycka att det är väldigt fascinerande när det gäller avancerade operationer av hjärtat. Det är för mig helt absurt att någon läkare skulle kunna göra en sådan operationl och göra en människa fri från ett visst hjärtfel, om inte Gud håller sin hand över en sådan operation och styr den efter Sin vilja.

http://tankaristillhet.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

ZE

1 april 2011 01:04

Jag tänker att måttet i min tro inte är avgörande för helande. Gud är den som helar och de han vill ha av mig är en inbjudan att få verka. (Samtidigt som jag tror att man kan be i mot sjukdomar, så jag är lite dubbel)Jag har bett för ofrälsta personer som inte trott och min tro på att Gud KAN hela fanns men inte att Han skulle hela där o då ( vilket Han gjorde). Dvs jag tror på en Gud som har förmågan o hela men jag har inte koll på hans tids plan eller planering.
Min tro är att de är viktigt att veta vad vi har dvs löftena. Vem Han är dvs Gud den allsmäktige, Läkarnas läkare och vår skapare. Jag ber om att han ska bota som Han lovat, dvs hänvisar till Hans löften. Men sen att tro att han KOMMER o hela. är svårare för jag har hela tiden tanken med att " ja de är stor chans att Han kommer hela, men Han har en annan tidsplan än vi och i bland helas vi inte pga att Han vet nått som vi inte vet.Guds planer är större än mig.
Jag ser de som man kan be på två sätt, antingen som en soldat som strider mot sjukdomen genom att be i mot den, eller som ett barn som ber Fadern om hjälp. Inget sätt är fel utan två sätt att nå tillsamma mål.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 12 april 2012 16:20

Ok, här kommer bilder som jag har gjort, och osm andra har gjort.Mina bilder:                    Bilder som andra har gjort:                                 ...

Av Sara - 28 mars 2012 19:53

Ok, här kommer ett inlägg som inte är vanligt för att vara jag.Den är annorlunda för att en person ska få skratta lite, så jag har lovat att visa lite bilder jag normalt sett inte visar offentligt!Så, ta en noga titt för det lär itne ske inom en snar...

Av Sara - 28 mars 2012 14:47


 

Av Sara - 25 mars 2012 01:17

Såg Robban Gustavsson på Cirkus idag. Himla kul och många bra poänger. Men vissa bitar var lite långdragna.   Nåväl, i sin karaktär som Göran är han outstanding! Då kunde man knappt andas pga allt skratt.   Är lite trött så jag skriver bara d...

Av Sara - 16 mars 2012 15:54

  Till dig, min fina vän.      Du betyder så mycket för mig, så du anar inte      DU vet vem du är, och oavsett vad för hinder som möter           dig så kommer DU att klara dig   Du är aldrig ensam         Du är en glädje...

Presentation


-Jag helt enkelt-

Fråga mig

11 besvarade frågor

Min musik

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards